Onestopshop voor de zorgsector
Go back
In nauwelijks enkele jaren tijd heeft Davo Group uit Gent zich ontpopt tot een betrouwbare en flexibele speler in de communicatiemarkt. Gestart als een aanbieder van telefooncentrales is het bedrijf uitgegroeid tot een installateur van digitale communicatieplatformen. Voor Davo Group is de zorgsector één van de kernmarkten.
TEKST DIRK VAN THUYNE
FOTO WIM KEMPENAERS
De digitalisering staat hoog op de agenda bij tal van organisaties en bedrijven. Innovatieve toepassingen beloven een efficiëntere en meer rendabele bedrijfsvoering. Op het vlak van communicatie is de Gentse Davo Group uitgegroeid van een aanbieder van klassieke telefooncentrales tot een installateur van digitale communicatieplatformen. “We profileren ons graag als een onestopshop” zegt oprichter en bedrijfsleider Kenneth Remue. “Vroeger had de klant een ruime waaier aan leveranciers voor zijn communicatiebehoeften. Als multidisciplinaire installateur bieden wij een totaalconcept aan: advies over de netwerkarchitectuur, bekabeling van de gebouwen en de installatie van de eindapparatuur. Omdat de klant maar één aanspreekpunt
heeft, ontzorgen wij hem.”
Performant verpleegoproepsysteem
Davo Group is actief in heel wat sectoren, maar de voorbije jaren heeft het bedrijf zich toegelegd op de specifieke noden van de zorgsector. “We zijn gespecialiseerd in de koppeling van telefonie aan typische zorgsystemen zoals verpleegoproep, dwaaldetectie, brandmelding enzovoort”, zegt Henk Lannoo, account manager bij Davo Group. “We hebben een partnership met onder meer Aperi, een Belgische fabrikant van een nieuwe generatie oproepsystemen. Een patiënt die in nood verkeert, kan met één druk op de knop direct de verpleegkundige bereiken. Die kan dan zelf via een optionele spreek-luisterverbinding de bewoner te woord staan. We kunnen het systeem ook uitrusten met intuïtieve touchscreens om bijvoorbeeld een koppeling te maken met het zorgdossier.”
Draadloos internet is voor velen onder ons onmisbaar geworden. In zorgcentra is dat niet anders. “Zowel medewerkers, patiënten als bezoekers hebben alle belang bij een wifinetwerk.” weet Henk Lannoo. “Terwijl ze nog in de kamer van de patiënt staan, kunnen de medewerkers het patiëntendossier raadplegen en het aanpassen. Voor patiënten is internettoegang een troef, want zo blijven ze verbonden met de buitenwereld. Hippe senioren die skypen of facetimen met de kleinkinderen zijn echt geen uitzondering meer.”
Nieuwe naam, nieuwe structuur
Davo Group is het geesteskindje van Kenneth Remue die jarenlang als service engineer aan de slag was bij een Duitse elektronicareus. Hij merkte dat de focus vooral op de grote organisaties lag en daarom startte hij ruim tien jaar geleden zijn eigen bedrijf Davo Communications op. Begin dit jaar kreeg het bedrijf met Davo Group een nieuwe naam en een aangepaste structuur met drie complementaire business units: Davo Data & Voice, Davo Consulting en Davo Cabling. Davo Group telt 26 medewerkers en zal dit boekjaar een omzet realiseren van 4,5 miljoen euro.
(in Ondernemers, Jaargang 20, nummer 3, Maart 2019, p.21)
